Contractele individuale cu Polaris vor fi înlocuite de o taxă de salubritate instituită de primărie, iar facturile se vor plăti pentru cât gunoi se predă, cuantumul acestora putând să scadă în funcție de cantitatea de reciclabile selectate și predate (hârtie, plastic, carton, PET, etc).
Începând cu 1 ianuarie 2019, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) “Managementul Deșeurilor” pregătește o serie de modificări în ce privește colectarea deșeurilor menajere din județ, dar și în privința modului de facturare și de plată a gunoiului predat de către presoanele fizice.
Potrivit președintelui asociației, Florin Piper, schimbările vor fi făcute în concordanță cu modificările legislative în domeniul gestionării ambalajelor și deșeurilor de ambalaje pe care le aduce Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2018 din 17 iulie 2018 cu scopul de a alinia legislația din România la cea europeană din domeniul gestionării deșeurilor.
Taxă pe localitate
”De la 1 ianuarie 2019, ne propunem ca toate UAT-urile din județ să instituie taxa de salubritate, conform legii, aceasta urmând să fie plătită la primărie, fie trimestrial, fie anual, în funcție de decizia luată la întâlnirile de zonă cu toți primarii din județ. Se dorește ca taxa să fie una fiscală și să se introducă bonificații pentru cetățenii de bună credință”, ne-a declarat Florin Piper.
Astfel, în toate unitățile administrativ-teritoriale ale județului, consiliile locale vor adopta taxa de salubritate, facturarea pentru populație făcându-se pentru fiecare localitate în parte în funcție de numărul de locuitori.
“Nu ne raportăm când stabilim această taxă la numărul de locuitori din statistică, ci la numărul real din localitate, pe care și-l asumă primarul sub semnătură”, a mai spus Piper.
Conform spuselor sale, valoarea facturii nu va mai fi una fixă și va varia de la o lună la alta, în funcție de cantitatea de gunoi menajer pe care o va preda o localitate și de cantitatea de reciclabile.
„Plăteşte pentru cât arunci”
“Prin noul sistem „plăteşte pentru cât arunci”, se vor cântări mașinile de gunoi la intrarea în fiecare localitate, iar cantitatea de gunoi se împarte în mod egal la numărul de cetățeni. (…) Diferența o va face modul cum se sortează deșeurile. Cu cât se elimină mai puțin către depozit, cu atât se va plăti mai puțin. Poate să se ajungă ca la o primărie, cetățeanul să plătească o taxă și de trei lei pe lună”, a explicat Bogdan Ciobanu, directorul ADI. Potrivit celor doi reprezentanți ai ADI “Managementul deșeurilor menajere”, este prevăzut ca anul acesta să se recicleze 35% din cantitatea de deșeuri colectate, iar în 2019, procentul să fie de 40% și tot așa pentru a reduce cantitatea de deșeuri.
”Așteptăm ca cei doi operatori să vină cu tarife noi, astfel încât, de la 1 ianuarie, să putem să stabilim noi tarife pe principiul „plăteşte pentru cât arunci” și să hotărâm dacă se plătește în funcție de volum, de frecvența de ridicare a gunoiului menajer, pe sacul galben sau pe greutate, cea din urmă fiind varianta cea mai optimă. Ne dorim ca plata, de la 1 ianuarie, să fie unitară”, a spus Florin Piper.
Obligații noi pentru Polaris și Eco Sud
Începând cu 1 ianuarie 2019, taxa de salubritate nu se va mai duce către operator, va veni de la primării către ADI, care, în funcție de cum iși duc la îndeplinire cei doi operatori țintele prevăzute în contract sau în caietul de sarcini, va face plata sau nu o va face, potrivit președintelui ADI, Florin Piper.
”Asta nu înseamnă că dacă primarii nu-și duc la îndeplinire obligațiile pe care le au, noi nu o să luăm măsurile care se impun”, a ținut să precizeze acesta.
Totodată, Eco Sud, operatorul care administrează groapa de la Mavrodin, va fi obligat să nu mai perceapă taxă operatorului de coletare și transport, Polaris, pentru gunoiul selectat și pentru biodegradabile, iar fondurile ECO Sud să fie obținute din vânzarea materialelor reciclate și a compostului obținut din vegetale.
La rândul său, Polaris va trebui să mai achiziționeze mașini pentru a putea face față colectării selective.
“Cei doi operatori, Polaris și Eco Sud, au venit în Teleorman, în condițiile legii, conform caietelor de sarcini și au găsit două obiective la cheie. Iată că a venit vremea și momentul în care și dânșii trebuie să mai facă îmbunătățiri”, a mai declarat Florin Piper.
Crește cotizația membrilor ADI
Consiliul Județean și primăriile de orașe și municipii vor plăti cotizații mai mari de membri ai ADI “Managementul Deșeurilor”, pentru a asigura funcționarea asociației, dar și pentru investiții în funcție de necesitățile pe care serviciul de salubritate și managementul deșeurilor le are în județ, a afirmat Florin Piper.
”Banii nu vor putea fi cheltuiți decât prin hotărâre a Consiliului Județean și a membrilor asociației”, a precizat președintele ADI “Managementul Deșeurilor”.
Pentru societățile comerciale va rămâne în vigoare, în continuare, contractul direct cu operatorul de colectare și transport.