- Declarație politică
De la apariție și până în prezent, LEGEA educaţiei naţionale nr. 1 din 5 ianuarie 2011 a suferit 112 modificări și completări în 11 ani; doar în prima jumătate a anului 2022, Parlamentul României a modificat și completat de 6 ori legea educației. Se impune o lege nouă.
Guvernul României, prin Ministerul Educației, a lansat în luna iulie a anului 2022 proiectul Legilor Educației, în dezbatere publică, dar elevi, profesori, părinți, experți în educație, sindicate și ong-uri au criticat prevederile proiectului.
În octombrie, noul ministru al educației, Ligia Deca, ne anunța că sunt peste 9000 de amendamente la viitoarele legi ale educației care trebuie analizate cu atenție. Noul draft apărut în spațiul public de curând, însă, a stârnit îngrijorare, nedumerire și chiar revoltă atât în rândul elevilor, cât și în rândul părinților.
Educația, nu trebuie să rămână doar la nivel de declarații, o prioritate națională. Proiectele Legilor Educației sunt prea importante pentru a fi discutate în spatele ușilor închise. Dezbaterea pe marginea acestor proiecte trebuie să fie temeinică și consistentă, într-o deplină transparență, la nivelul întregii societăți. Cele mai bune soluții pot fi găsite doar prin dialog între decidenți și beneficiari.
PSD susține câteva obiective esențiale, strategice, de mare importanță pentru copii și părinți, în privința proiectelor Legilor Educației:
- Acces neîngrădit la educație pentru toți copiii;
- Combaterea abandonului școlar;
- Importanța pregătirii viitoarei forțe de muncă, respectiv calificarea în funcție de cerințele pieței muncii;
- Dezvoltarea after-school-ului pentru sprijinirea părinților care muncesc.
Analiza pe care PSD a făcut-o până acum asupra proiectelor de lege a evidențiat necesitatea corectării câtorva aspecte cheie, definitorii pentru viitorul copiilor.
- Referitor la admiterea în liceu, PSD nu va accepta o formulă care restrânge drastic accesul copiilor la educație de calitate; este cel puțin discutabil dacă liceele să aibă dreptul să-și organizeze propriile admiteri, cu propriile subiecte pentru că ar crește riscul practicii neloiale a meditațiilor și al corupției.
- În ceea ce privește examenul de bacalaureat, PSD privește cu multă rezervă înmulțirea probelor de examen, așa cum e propusă în proiect.
- PSD consideră că desființarea liceelor pedagogice, modificând asfel, formarea învățătorilor, nu este o soluție, mai ales în condițiile lipsei acute de profesori dedicați.
- Prevederile referitoare la învățământul special, trebuie să țină cont inclusiv de realitatea bazei noastre școlare.
- Nu în ultimul rând, Legile Educației trebuie să cuprindă și prevederi în ceea ce-i privește pe copii născuți în diaspora. Trebuie să găsim soluțiile corecte pentru integrarea copiilor născuți și crescuți în diaspora dacă dorim să se întoarcă românii acasă.
Avem deci, obligația ca aceste proiecte să fie cât mai bine realizate. Graba adoptării Legilor Educației nu poate fi motivată de obținerea banilor din PNRR pentru că termenul maxim ce derivă din PNRR pentru îndeplinirea acestui jalon privind legile educației este martie 2024. Nu trebuie să atingem cei 7 ani cât i-au fost necesari Proiectului ”România Educată” pentru a fi finalizat, dar nici nu putem adopta, pe repede înainte, o lege care nu rezolvă problemele din educație.
Deputat P.S.D. Teleorman ,
Florin Piper-Savu