Deși pare că societatea se dezvoltă și crește tot mai mult spre inovare și bunăstare, în realitate, există o problemă care continuă să se manifeste an de an în sistemul educațional de stat: abandonul școlar, la clasele primare și la cele gimnaziale.
Abandonul școlar și șomajul tinerilor fără studii și calificare din Județul Teleorman
Problema abandonului școlar reprezintă una din cauzele care afectează economia și societatea în ansamblul său, iar statisticile arată că abandonul școlar apare în general pe fondul sărăciei, șomajului, discriminărilor. De asemenea, rolul familiei, valorile sociale, dar și starea materială sunt factori ce influențează rata mare a abandonului școlar în România și în Județul Teleorman.
Abandonul școlar și apoi șomajul acestor tineri fără pregătire educațională formală (calificare pentru o meserie) sunt chestiuni de interes la nivel european, pentru că toate statele se confruntă cu ele într-o măsură mai mare sau mai mică.
De aceea, organismele UE promovează și finanțează strategii, proiecte și programe care propun soluții viabile pentru minimizarea abandonului școlar și scăderea ratei de șomaj în rândul tinerilor NEETs (tinerii fără calificare și fără job).
Un astfel de proiect cu finanțare UE ce urmează să se implementeze la nivelul Județului Teleorman este „RE-START. Noi oportunități pentru viață”, un proiect care a apărut la inițiativa Institutului pentru Politici Sociale și care se derulează în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Teleorman.
Proiectul amintit oferă tinerilor NEETs cu vârste cuprinse între 16 și 29 de ani șansa reintegrării pe piața muncii, dar și reluarea studiilor în primă fază. În cadrul proiectului, se pot înscrie tinerii ce nu activează în câmpul muncii, din categoria de vârstă sus menționată, care locuiesc într-o localitate din Teleorman. Conform datelor ce stau la baza finanțării proiectului, cei mai vulnerabili sunt tinerii teleormăneni din mediul rural.
Cum apare abandonul școlar?
Abandonul școlar reprezintă diferența dintre numărul tinerilor înscriși în unitățile de învățământ, la începutul anului școlar și numărul celor care nu figurează pe listele de candidați ce au finalizat anul școlar.
Acesta survine pe fondul mai multor cauze, însă cel mai întâlnit factor îl reprezintă chiar familia. Tinerii sunt uneori descurajați să meargă la școală și să își termine studiile, fiind îndemnați să muncească de la o vârstă prea fragedă, pentru o remunerație extrem de mică.
În unele cazuri, familia nu sesizează faptul că problemele din interiorul său (divorț, părinți ce lucrează în străinătate, copii crescuți de bunici, familii de naționalitate romă cu o cultură aparte) au împins tinerii să recurgă la abandonarea studiilor.
Efectele abandonului școlar
Pe măsură ce rata de abandon școlar continuă să fie mare, oportunitățile de angajare pentru acești tineri scad simțitor. Pentru că nu au o diplomă de 8 clase finalizate (de studii sau o calificare într-o anumită meserie), acestor tineri NEETs le este practic imposibil să se angajeze pe un salariu decent și pe un post stabil. Performanțele școlare slabe și numărul mare de absențe pot fi indicii care duc în final la abandonul școlar.
Creșterea numărului de lucrători necalificați vine ca urmare a abandonării studiilor, iar acest lucru atrage scăderea economiei locale și naționale, precum și imposibilitatea desfășurării unui trai liniștit pentru acești tineri aflați în pragul vieții lor. Trebuie să observăm și că abandonul conduce adesea la un comportament deviant al tinerilor, inclusiv la delincvențe sau la abuz de alcool.
În calculul ratei de abandon școlar intră și tinerii care și-au mai reluat studiile, însă au decis să nu le finalizeze din varii motive. O bună parte din acești tineri ajung să lucreze ilegal sau pe salarii derizorii ca și muncitori necalificați, lucru des întâlnit în mediile defavorizate, în special în zona de sud a Munteniei, acolo unde agricultura și zootehnia reprezintă două sectoare puternice de activitate.
Economia locală din Teleorman necesită forță activă de muncă, însă acestor tineri le lipsește baza educațională necesară pentru a se putea integra ușor pe un post. Dacă sunt entuziasmați, doritori de o schimbare, implicați și interesați să revină la școală și să-și finalizeze studiile, să se califice într-o anumită meserie sau chiar să-și pună în practică o idee de business, ei pot fi susținuți prin proiectul „RE-START. Noi oportunități pentru viață.”
Factori care favorizează apariția abandonului școlar
Printre factorii cei mai des întâlniți se numără factorii sociali, în special familia. Uneori, părinții nu au nici ei studiile finalizate, însă nu își sfătuiesc nici copiii să meargă la școală. Pentru acești părinți, mai importante sunt diversele munci la care tinerii trebuie să participe, întrucât consideră că școala este pur și simplu o pierdere de timp.
Părinții au, așadar, un rol extrem de important în apariția abandonului școlar. Dacă ei nu își sprijină copiii, afișează un comportament dezinteresat sau nu își încurajează copiii să meargă la școală, riscul de abandon școlar crește. La fel, stresul de acasă, tensiunile repetate dintre părinți, dar și lipsa posibilităților financiare reprezintă elemente ce conduc la abandonarea studiilor.
Apartenența la etnia romă este un alt factor ce determină tinerii să renunțe la studii. Părinții acestora nu pun deloc accent pe educație, ci pe resursele pe care tinerii le pot produce. De asemenea, fenomenul discriminării pe fond etnic și financiar, favorizează instalarea abandonului școlar.
Un alt factor destul de întâlnit îl constituie grija pe care tinerii trebuie să o manifeste pentru frați. Astfel, tinerii sunt puși în rolul de părinte, fără acordul acestora, fiind nu de puține ori obligați să aibă grijă constant de frații mai mici. Neputința și frustrarea îi descurajează pe acești tineri să-și termine studiile.
Oportunități noi pentru tinerii NEETs din Teleorman
Proiectul „RE-START: Noi oportunități pentru viață” va reprezenta o gură de aer proaspăt pentru 410 de tineri din județul Teleorman. Aceștia vor avea oportunitatea de a-și relua studiile, indiferent de statutul social sau de alte criterii din pricina cărora au avut parte de discriminare.
Pe lângă o continuitate a studiilor, tinerii din județul Teleorman vor fi ajutați și îndrumați de către specialiști, pentru a vedea ce meserii pot urma. Cursurile la care aceștia se pot înscrie se vor desfășura după un program cât mai flexibil pentru a nu interfera cu activitățile și responsabilitățile curente.
Astfel, cursurile de pregătire vor avea loc seara sau în weekend, iar cei mai implicați tineri au posibilitatea de a finaliza studiile și de a dobândi o diplomă de calificare într-un timp mai scurt. Proiectul „RE-START: Noi oportunități pentru viață” este inspirat din modelul serviciului de probațiune francez, un model apreciat la nivelul mai multor state UE datorită eficienței sale.
Tinerii NEETs au dreptul la a doua șansă și la o viață mai bună, iar acest proiect gândit pentru Județul Teleorman poate fi o reală salvare pentru ei; poate fi chiar punctul în care își dau Re-start și pornesc spre un viitor mai sigur, cu o meserie de viitor, pe un post mai bun și mai stabil.
În final, proiectul nu aduce beneficii doar pentru acești tineri care vor fi pregătiți din punct de vedere educațional și profesional pentru a pătrunde mai ușor pe piața muncii, ci și pentru întreaga comunitate locală și chiar pentru întreaga societate românească ce va culege roadele valorificării potențialului acestor tineri.
Pentru înscriere în proiect sau contact Institutul Pentru Politici Sociale accesați pagina https://politicisociale.ro/re-start-noi-oportunitati-pentru-viata/
„Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman.”